معنی اعداد و حروفی که روی هواپیما نوشته شده است
همه ماشین ها در جهان یک پلاک دارند که معرف خیلی چیز هاست در هواپیما هم همین قانون به راهه،اما به شیوه پیچیده .

همه ماشین ها در جهان یک پلاک دارند که معرف خیلی چیز هاست در هواپیما هم همین قانون به راهه،اما به شیوه پیچیده .
یه MSN داریم یه S/N یه BuNo یدونه Registartion Number یکدانه سیستمی هم داریم به نام Buzz Number.
اولیت عددی که داخل کارخونه خب استفاده میشه ،برای مثال 4178 که یه فانتوم به مشخصات F_4j آمریکا هست که یعنی ۴۱۷۸ مین فانتوم تولید شده در کارخونه تولید یعنی مک دانل داگلاس.
اما MSN روی بدنه نیستش.
کد بعدی S/N یا Serial number.
وقتی جنگنده ای تولید میشه یه کدی بهش میدن که اسمش سریال نامبر هست،توی آمریکا همون سریال نامبر میشه شماره ریجستریشون .
دو رقم اول نشون میده که در چه سالی ساخته شدن .
مثلا
71_1109
یه جنگنده F4E ایران هستش.
این نشون میده این جنگنده توی سال ۱۹۷۱ تولید شده و رقم های بعدی که معمولا ۴ تا هستش معمولاN مین هواپیمای ساخته شده در اون سال هست.
اکثرا توی نیرو هوایی دیده میشه که روی دم شماره اسکادران رو میزنن مثلا ATRS 82
که میشه اسکادران ۸۲ م اهداف هوایی .
در نیرو دریایی اولا اسکادران ها قطعا باید دید برای کدوم نیرو هستن، نیرو دریایی ، سپاه تفنگداران دریایی همون مارینز و به نوع ماموریت کی به اسکادران تعریف شده و سپرده شده چیه .
اسکادران نیرو دریایی با VF شروع میشه .
شکاری تهاجمی با VFA
اسکادران تهاجمی و جنگ الکترونیک VAQ
S شکاری تهاجمی مارینز VMFA
شناسایی مارینز VMFP
یک RF_4B هم داشتن که برای شنود و شناسایی استفاده میشه و هنوزم میشه اکثرا با VMCJ
اگر شما هواپیمای از نیرو دریایی آمریکا بخری یه BuNo داره ،اگر از نیرو هوایی بخری یه S/N داره
این قضیه توی فانتوم و تامکت هم ماهم صدق میکنه .
فانتوم های ما S/N دارن
اما تامکت ها BuNo
درسته فانتوم توی نیرو دریایی هم بوده اما فرقشون زیاده، فانتوم نیرو دریایی و نیرو هوایی زمین تا آسمون فرق دارن.
توی هوانوردی غیر نظامی فرق داره.
به صورتی که ICAO قوانینی تایین کرده ،به صورتی که هر کشوری با یه حروف از پیش تایین شده ای شماره ریجستری هواپیماش شروع بشه .
برای مثال :
ایران:EP
آمریکا:N
انگلیس:G
آلمان:E
اسرائیل:4X
برای مثال هواپیمای EP_IFA یه هواپیمای A321 متعلق به شرکت ایران ایر هستش