Over Banking Tendency چیست؟

وقتی هواپیما شروع به چرخش به سمتی می‌کند، یکی از بال‌ها بالاتر و در شعاع بیرونی چرخش و بال پایین‌تر، در شعاع داخلی چرخش قرار می‌گیرد

Over Banking Tendency چیست؟
نمایش تصویری Over Banking Tendency

وقتی هواپیما شروع به چرخش به سمتی می‌کند، یکی از بال‌ها بالاتر و در شعاع بیرونی چرخش و بال پایین‌تر، در شعاع داخلی چرخش قرار می‌گیرد. بال بالاتر، بدلیل قرار داشتن در شعاع بیرونی چرخش، محیط بیشتری همزمان با حرکت با بال پایین‌تر طی می‌کند؛ پس باید سرعت بیشتری داشته باشد. با توجه به فرمول لیفت (L=1/2ρV²SCL) لیفت با مجذور سرعت رابطه مستقیم دارد. بیشتر بودن سرعت بال بالاتر باعث می‌شود که لیفت بیشتری در آن بال تولید شود و حتی بعد از خنثی کردن تمام سطوح کنترلی، تمایل به بیشتر بالاتر رفتن به دلیل لیفت بیشتر تولید شده داشته باشد. به این پدیده، Over Banking Tendency گفته می‌شود. برای مقابله با این پدیده، معمولا بعد از establish شدن turn، باید کمی Aileron مخالف گرفت تا اثر تولید لیفت بیشتر با بالا رفتن Aileron وینگ بالاتر خنثی شود.